naturepharm_osteoporosi

 Όταν σκέφτεστε ότι θέλετε να είστε και να παραμείνετε υγιείς, το πιθανότερο είναι να έρχεται στο μυαλό σας ότι πρέπει να κάνετε αλλαγές στις καθημερινές σας συνήθειες ώστε να αποφύγετε καταστάσεις όπως οι νεοπλασίες (καρκίνος) και η καρδιαγγειακή νόσος. Το να διατηρήσετε υγιή τα οστά σας για να αποφύγετε την οστεοπόρωση σίγουρα δεν είναι στις προτεραιότητες σας.

Η οστεοπόρωση είναι ύπουλη, γιατί τις περισσότερες φορές δεν δίνει συμπτώματα μέχρι τη στιγμή που ο ασθενής παθαίνει κάταγμα. Είναι συνεπώς απαραίτητο να μη γυρνάτε την πλάτη στην πρόληψη, τη διάγνωση και τη θεραπεία της.

Για το σκοπό αυτό είναι απαραίτητη η υιοθέτηση κάποιων απλών μέτρων από τη νεαρή ηλικία και από τα δύο φύλα.

 Ειδικά η πρόληψη είναι το πιο κρίσιμο κομμάτι.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι πρέπει να φροντίζουμε για την υγεία των οστών από την παιδική και την εφηβική ηλικία, οπότε «χτίζεται» το μεγαλύτερο τμήμα του σκελετού. Μέχρι να κλείσουν τα 20 χρόνια ζωής, τα κορίτσια έχουν φτάσει στο 90% έως 96% της ανώτατης οστικής πυκνότητας που θα αποκτήσουν, ενώ τα αγόρια φτάνουν σε αυτό το σημείο αργότερα.

Η πρόσληψη ασβεστίου από κορίτσια στην εφηβική ηλικία είναι συνήθως ανεπαρκής, γεγονός που περιορίζει την ικανότητά τους να χτίζουν γερά οστά. Η άσκηση επηρεάζει τη δύναμη των οστών κατά δύο τρόπους: λόγω των δυνάμεων της βαρύτητας κατά το βάδισμα, το τρέξιμο και όταν κάνουμε κάποιο άλμα, αλλά και λόγω των πιέσεων που προκαλούνται ένεκα της σύσπασης των μυών.

Μύθοι και πραγματικότητα για την οστεοπόρωση:

Μύθος 1ος

Η οστεοπόρωση είναι νόσος που προσβάλει ηλικιωμένες λευκές γυναίκες.

Ενώ η νόσος είναι συχνότερη στις γυναίκες Καυκάσιας φυλής, άνδρες και γυναίκες όλων των φυλών μπορούν να προσβληθούν. Επιπλέον, η νόσος μπορεί να εκδηλωθεί σε όλες τις ηλικίες, παρόλο που κατά γενική ομολογία και παρατήρηση οι ηλικιωμένοι είναι συνήθως τα θύματα των συνεπειών της.

Μύθος 2ος

Δεν χρειάζεται να ανησυχείς ότι έχεις οστεοπόρωση αν υποστείς κάταγμα από σοβαρό ατύχημα ή πτώση από μεγάλο ύψος.

Τα κατάγματα σε άτομα άνω των 50 ετών, όπως έχει τονιστεί, μπορεί να είναι η πρώτη εκδήλωση της νόσου. Η σοβαρότητα του ατυχήματος δεν αναιρεί το γεγονός του κατάγματος ως ένδειξη για χαμηλή οστική μάζα σε όλες τις περιπτώσεις, ειδικά στις μεγαλύτερες ηλικίες. 

Μύθος 3ος

Οι άνθρωποι μπορούν να νιώσουν τα οστά τους να «αδυνατίζουν».

Η οστεοπόρωση χαρακτηρίζεται συχνά ως «σιωπηλή νόσος». Συχνά, το κάταγμα είναι η πρώτη ένδειξη ότι έχουμε προσβληθεί από οστεοπόρωση. Μερικοί άνθρωποι μαθαίνουν ότι έχουν χαμηλή οστική πυκνότητα όταν έχουν χάσει ύψος λόγω καταγμάτων (καθίζησης) ενός ή και περισσοτέρων σπονδύλων. Αυτά τα κατάγματα μπορούν να συμβούν χωρίς αξιοσημείωτο άλγος και ξεφεύγουν της προσοχής μας, συνήθως ως μυϊκά άλγη.

Μύθος 4ος

Μια μέτρηση οστικής πυκνότητας είναι επώδυνη και επιβαρύνει τον οργανισμό με μεγάλες δόσεις ακτινοβολίας

Οι ειδικοί συνιστούν την μέτρηση της οστικής πυκνότητας με τη μέθοδο DXA ( αγγλική ορολογία: dual energy x-ray absorsiometry) σε κεντρομελικές θέσεις. Είναι μια εξέταση απλή, ανώδυνη και σύντομη (5-10 λεπτά περίπου). Η ποσότητα ακτινοβολίας που δέχεστε είναι το μισό περίπου από αυτό που δέχεστε σε μία απλή ακτινογραφία πνευμόνων (Face+Profile) ή περίπου 12 με 15 φορές μεγαλύτερη από την ακτινοβολία που δέχεστε σε ένα αεροπορικό ταξίδι Αθήνα-Λονδίνο με επιστροφή.

Μύθος 5ος

Τα παιδιά και οι έφηβοι δεν χρειάζεται να ανησυχούν για την υγεία των οστών τους.

Από τις μικρότερες ηλικίες πρέπει να προσέχουμε την υγεία του σκελετού μας για να αποφύγουμε την οστεοπόρωση. Αυτό θα γίνει με σωστή διατροφή και αρκετές ποσότητες ασβεστίου και βιταμίνης D στο καθημερινό μας διαιτολόγιο αφενός και αφετέρου με συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες. Για να είστε σίγουροι ότι τα παιδιά σας παίρνουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που καθημερινά χρειάζονται για την ανάπτυξή τους και για να ενισχύσετε την οστική υγεία των παιδιών σας, χρησιμοποιείστε καθημερινά, Power Health Floradix Kindervital.

Μύθος 6ος

Αν εξασκούμαστε καθημερινά δεν θα εκδηλώσουμε οστεοπόρωση ποτέ.
Ακόμα και αν κάνουμε την άσκηση, καθημερινή συνήθεια, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν τις πιθανότητες μας για οστεοπόρωση. Μερικοί είναι …

  • Κληρονομικότητα
  • Μικρός και αδύνατος (ισχνός) σωματότυπος
  • Κάπνισμα
  • Υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ
  • Μερικά φαρμακευτικά σκευάσματα
  • Ορισμένα νοσήματα

Πρέπει να συμβουλεύεστε τον προσωπικό σας ιατρό για τους παράγοντες αυτούς.

Μύθος 7ος

Η οστεοπόρωση δεν είναι επικίνδυνη νόσος.

Τα οστεοπορωτικά κατάγματα μπορεί να αποδειχθούν πολύ σοβαρά και επώδυνα. Μπορούν να επηρεάσουν την σωματική, ψυχική και συναισθηματική κατάσταση του οργανισμού σας. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να οδηγήσουν σε αναπηρία ή και θάνατο. Είναι σημαντικό να κάνετε βήματα προστασίας σε όλη τη διάρκεια της ζωής σας για να προστατεύετε την υγεία των οστών σας.

Μύθος 8ος

Η καθημερινή μας διατροφή και μόνο, μπορεί να αποτρέψει την οστεοπόρωση.

Μια διατροφή πλούσια σε ασβέστιο βοηθά στη διασφάλιση δυνατών, υγιών οστών. Η καλύτερη πηγή ασβεστίου στη διατροφή είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γάλα, τα αυγά και το τυρί. Όσοι δεν καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα, που είναι η κύρια πηγή ασβεστίου, πρέπει να λάβουν συμπληρώματα ασβεστίου. Φρούτα και λαχανικά, είναι απαραίτητα για την καλή υγεία και των οστών. 15ml Olistel, καθημερινά προσφέρουν τα αντιοξειδωτικά οφέλη των 22 φρούτων και λαχανικών που περιέχει και τα οποία είναι κατά 82% περισσότερα από 5 μερίδες φρέσκων φρούτων και λαχανικών.

*Η υπερβολική λήψη συμπληρωμάτων ασβεστίου μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, όπως νεφρολιθίαση και δυσκοιλιότητα.

Μύθος 9ος

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν χρειάζεται να λάβουν συμπληρώματα βιταμίνης D.

Η βιταμίνη D βοηθάει τον οργανισμό να χρησιμοποιεί σωστά το ασβέστιο στα οστά.
Αν δεν προσλαμβάνετε ικανές ποσότητες βιταμίνη D με την τροφή, ή αν ο οργανισμός σας δεν την απορροφά επαρκώς, αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης οστεοπόρωσης. Το δέρμα σας φτιάχνει βιταμίνη D όταν έρχεται σε επαφή με την ηλιακή ακτινοβολία. Επίσης είναι διαθέσιμη σε αρκετή ποσότητα σε διάφορες τροφές. Πολλοί ηλικιωμένοι πάσχουν από έλλειψη βιταμίνης D, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει οστική απώλεια. 

Το «κτίσιμο» δυνατών οστών κατά τη διάρκεια της παιδικής και εφηβικής ηλικίας μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της οστεοπόρωσης σε μεγαλύτερες ηλικίες.

Συμπερασματικά τα παρακάτω πέντε βήματα, όταν συνδυαστούν, μπορούν να βελτιώσουν την υγεία των οστών και να βοηθήσουν σημαντικά στην αποτροπή της οστεοπόρωσης :

  • Βάλτε στην καθημερινή διατροφή σας ασβέστιο και βιταμίνη D
  • Ασκηθείτε καθημερινά και τονώστε τους μυς σας
  • Μην καπνίζετε και μην πίνετε πολύ αλκοόλ
  • Συζητήστε με τον ιατρό σας την πιθανότητα για να εκδηλώσετε οστεοπόρωση και ρωτήστε πότε πρέπει να κάνετε μέτρηση οστικής πυκνότητας
  • Κάντε τη μέτρηση της οστικής πυκνότητας τη σωστή χρονική στιγμή

 

 Πηγές: kathimerini.gr,eemo.gr, onmed.gr